Poster JamFest.jpg

BlïerOck2022, met dit jaar de 13e aflevering
op zaterdag 16 en zondag 17 juli

De BlïerOck editie 2022 is er een van twee dagen. Vernieuwend in samenwerking met de jongeren van stichting Venloverurban.

Dag 1, zaterdag, zal voornamelijk worden ingevuld door een nieuwe groep vrijwilligers die wij daartoe bereid hebben gevonden: de stichting Venloverurban. De kern van deze groep jongeren is opgegroeid op het Lambertusplein en verzot van urban-sport en -evenementen. Zij zorgen voor een programma dat helemaal in lijn is met hun cultuurbeleving; een JamFest.

Dag 2, zondag, kent de als van ouds bekende opzet en invulling van BlïerOck. Dat is met de vertrouwde opzet voor de complete familie waarbij lokaal talent op groot en klein podium te zien en horen is. Een aantal nationale coverbands voorbij komen en als afsluiter een Bluesband uit de UK is voorzien. De vertrouwde loungesetjes, kindervermaak en aandacht voor de inwendige mens zijn/is voorhanden. Het zondagprogramma van deze editie bestaat veelal uit de voor de editie van 2020 vastgelegde acts.

Een korte toelichting:

De stichting Venloverurban is ontstaan rondom een groep jongvolwassenen die samen al jarenlang verschillende urban sports en dan m.n en voornamelijk freestyle BMX beoefenen. De hechte kern van de groep kent elkaar reeds meer dan 10 jaar, in sommige gevallen al 15 jaar. De stg. Venloverurban. stelt zich ten doel in onze regio alle urban sports in de spotlights te zetten en waar mogelijk en nodig op gang te helpen; dit omhelst ook het genereren van aandacht bij zowel de gemeente als bij kinderen, jongeren en volwassenen (ouders). Denk hierbij aan het organiseren van urban sport activiteiten/evenementen. In de regio Venlo is er grote animo voor urban sports zoals: skateboarden, steppen, BMX, dansen, freerunning; zie het Kabammm! Urban Summer Festival van 11 en 12 juni j.l.

Door middel van dit soort activiteiten/evenementen wil de stichting de urban cultuur in de regio een boost geven en daarmee jong en oud kennis laten maken met verschillende soorten urbans sports en de levensstijl/cultuur die daar onlosmakelijk aan verbonden is.

De urban cultuur is in sterke mate verbonden met muziek. Muziek die invoelt hoe urban sporters/artiesten met bloed, zweet, tranen triomfen beleven. Muziek die motiveert en inspireert bij het sporten.

Urban sporters houden ervan om videoprojecten te maken van hun sportbeleving en hiermee hun ‘bloed, zweet, tranen en triomfen’ te uiten. De videograaf kan daarbij niet zonder muziek. Dankzij muziek worden de beelden en emoties naar een hoger niveau getild. Het één kan dus niet zonder het ander.

Het Lambertusplein is voor velen van de freestyle BMX groep jarenlang en nog steeds de thuisbasis geweest. De installaties die er staan en stonden zijn voor allen uit Venlo en omgeving een begrip. Het is de plek waar de sport/hobby beoefend kan worden. Zeker ook als een uitlaatklep voor de dagelijkse sleur. Het skatepark op het Lambertusplein heeft een grote groei doorgemaakt. De stg. Venloverurban is trots daar deel van te hebben mogen uitmaken.

Door de jaren heen werden van zowel het Zoks als van Blïerock vele edities meegemaakt; samen met de ouders, later als vrijwilliger en als toeschouwer. Het ‘Blues virus’ is er zo dan ook ingeslopen.

Tijdens m.n. de laatste editie van BlïerOck, die van 2019 dus, heeft een deel van de groep geholpen met het grove opruimwerk aan het einde van het festival. E.e.a. na natuurlijk heerlijk genoten te hebben van de live muziek. Dit is het eerste zetje geweest in de huidige samenwerking met de stichting B4Music, organisator van de BlïerOck festivals. Eerste contacten werden toen gelegd en begin van dit kalenderjaar bestendigd.

De stg. Venloverurban werd benaderd om invulling te geven aan hun ideeën voor een muziekfestivalavond. Dit in samenwerking en met hulp van B4Music.

Hierbij zal een kijkje geven worden in de wereld van de muziek binnen de urban cultuur en zal ‘urban’ artiesten een podium geboden worden. Voor het BlïerOck festival een uitgelezen kans om nieuw publiek aan te trekken en een frisse draai te geven aan de programmering in relatie tot de bekende opzet van het programma op de zondag; het gezelligste zondagse zomerse pleinfeest van groot Venlo. Invulling voor de zaterdagavond. Rock, indie-rock, experimentele rock met jazz invloeden Punk-rock, Hip Hop en Rap, Punk, ska-punk en garage punk. En dat alles in de welbekende huiselijke sfeer zo bekend van BlïerOck. De zaterdagavondinvulling zal het levenslicht gaan zien als JamFest.

Programma zaterdag 16 juni 2022; start 18.00 uur: