


Wanneer begon het allemaal met Decennium?
Decennium is in 1971 op initiatief van Pieter Koster en Ger Brands ontstaan. De band kwam tot stand uit leden van verschillende bandjes die in de kelders van Ons Huis in Blerick repeteerden. Samenwerking en uitwisseling was nog heel gewoon. Ons Huis was één van de vele patronaten in Venlo en omgeving waar live-muziek werd gebracht. Deze patronaten vormden het clubcircuit voor regionale bands. In die tijd waren er vrijwel alleen top40 coverbandjes, het enige onderscheid was de muziekvoorkeur - bijv. soul, blues of Rock&Roll.
Was Decennium oorspronkelijk een coverband?
Decennium speelde geen top40 werk maar een mix van Amerikaanse West Coast Rock en Britse Folkrock – twee nogal experimentele muziekstromingen - met nummers van Spooky Tooth, Byrds, Santana, Moby Grape, Fairport Convention, Flying Burrito Bros... in ieder geval melodisch met veel gitaarwerk en samenzang.
Hadden jullie toen ook al eigen nummers?
Decennium pionierde steeds meer met eigen composities. Pieter kwam met de ideeën en tijdens de repetities werd gezamenlijk vorm gegeven aan nieuwe nummers. Zo ontstond na verloop van tijd een repertoire met vrijwel uitsluitend eigen materiaal. Het ging er al professioneel aan toe. Belangrijk was om de goede ‘ploeg’ bij elkaar te hebben… naast muzikale smaak en talent moesten ook de karakters van de muzikanten bij elkaar passen. Dus in het begin vonden er nogal wat wisselingen plaats.
Had Decennium geen last van dat personeelsverloop?
Last is niet het goede woord - eerder profijt (haha). Bezettingswisselingen kwamen bij bands geregeld voor maar die pakten voor Decennium wel goed uit. Het was een kwestie van netwerken om de juiste mensen bij de band te krijgen... dat mes sneed trouwens van twee kanten want een overstap naar Decennium betekende voor veel muzikanten muzikale promotie.
Was er wel interesse in bands met eigen muziek?
Het ‘langspeelplatenwerk’ werd steeds populairder en Muziekcafés haakten hier op in.
Jongerencentra - al dan niet gesubsidieerd - schoten als paddestoelen uit de grond. Er werd veel progressieve muziek gedraaid en gespeeld. Mafcentrum, Total Loss, OOC, Merlin, ZOPO, Bonaparte, Walhalla - om er maar enkele te noemen - waren een begrip in Noord-Limburg. Bijna elk dorp had wel een tot jongerencentrum omgetoverd kippenhok en in het weekeinde speelde altijd wel een bekende band in grotere zalen zoals VIOS in Beringe, ‘t Centrum in Velden, Apollo in Helden, De Prins in Venlo... de belangstelling voor progressieve bands was groot in Limburg en vooral in Venlo met plaatselijke bands als Trip, Obsession, Static, Pat Cool, Whale… ook Decennium kon hiervan profiteren.
Hoe kwam Decennium landelijk in het nieuws?
Tja... een bedrijf dat geluidsboxen en versterkers fabriceerde had ergens in Brabant een opnamestudio om zijn producten door muzikanten te laten testen. We hebben een paar demo’s opgenomen en die kwamen op de een of andere manier terecht bij de organisatie van de Nationale Groepenpresentatie - de voorloper van de Grote Prijs van Nederland - van Muziekkrant OOR in Paradiso. Decennium werd ook uitgekozen en met dat optreden speelden we Paradiso plat... Enkele producenten van VARA’s Nederpopzien waren er ook... in die tijd een populair programma dat Tv- specials uitzond met muziek en interviews van bekende Nederlandse groepen: Focus, Kayak, The Nits, Solution, Cuby & the Blizzards, Bintangs (met o.a. Herm Klaassens – Nico Taihuttu), Alquin (met o.a. Dick Franssen), Brainbox, Massada.… Die mensen van de VARA waren erg enthousiast en kwamen na afloop van het optreden naar onze kleedruimte een babbeltje maken. Het gevolg was dat Decennium een uur Nederpopzien kreeg en dat betekende meteen ook landelijke bekendheid.
En beviel die roem?
Wij hebben nooit roem nagestreefd... wij wilden gewoon onze eigen muziek spelen en in dat opzicht was VARA’s Nederpopzien leuk meegenomen. Hiermee hadden we erkenning verworven in het popcircuit. Die naamsbekendheid maakte alles een stuk makkelijker. Journalisten kwamen langs voor interviews en we waren geregeld live te gast in RTV-programma’s. Bij muziekkrant OOR werkte een Limburgse journalist - Geert Hendrickx - die Decennium op de voet volgde en in Hilversum zorgden radio-DJ’s als Hubert van Hoof, Theo Stokkink, Willem van Beusekom en Hugo van Gelderen bijna dagelijks voor de nodige ‘airplay’. Dat waren niet zo’n kipzonderkop-wauwelaars. Ze draaiden de muziek van hún keuze en voorzagen de luisteraars tussendoor van zinnige informatie.
Decennium heeft nooit singles uitgebracht...
En dan playbacken in Toppop zeker met glitterpakjes en ingestudeerde danspasjes.… Nee, het amusementswereldje was aan Decennium niet besteed…. Ondanks lovende woorden van producers was onze muziek in die pré-punk-periode niet interessant voor de commerciële markt. Zakelijk en promotioneel gezien waren wij ook wel een eigenzinnig stelletje ongeregeld dus het doen van muzikale concessies was al helemáál niet aan de orde.
Maar keken jullie dan niet naar de toekomst?
De toekomst…. dat was het volgende optreden. We leefden gewoon bij de dag, toerden door heel Nederland - met uitstapjes naar de Oosterburen – sliepen de ene keer in een mooi hotel, dan weer in het kraakpand van een studerende kennis of in het flatje van een manager. In het alternatieve circuit waren veel popgroepen die zo het hoofd boven water hielden.
Waarom zijn jullie er een tijd mee gestopt?
Nou ja.… al met al waren we zo’n vijftien jaar intensief met Decennium bezig. Met zo’n hecht team kun je het samen lang volhouden al was het natuurlijk niet altijd halleluja. Maar we leven niet in de USA waar rockbands zich tot in lengte van jaren financieel kunnen bedruipen met rondtoeren. Op een bepaald moment beseften we dat de tijd van ‘ieder voor zich’ was aangebroken. Decennium was jarenlang met alles een factor waarmee rekening werd gehouden … gezin of werk of wat dan ook.... Nu moesten we als het ware leren om op eigen benen te staan.
Na jaren pakten jullie de draad weer op...
Laat ik voorop stellen dat van de huidige bezetting iedereen al die tijd actief is gebleven in de muziek, bij Static, Midnight Blue, Kaskenade, Paddy’s Heavy Circus, Blaauw, Dimitri van Toren, Midlife Cruise en daarnaast veel session- en studiowerk. Wat dat betreft hebben we ons altijd wel thuisgevoeld op het podium.
Zijn er nog toekomstplannen met Decennium?
Die zijn er niet - dat is ten opzichte van vroeger niet veranderd... we waren nooit een carrièreband en weten dat niet iedereen op Decennium zit te wachten... Het belangrijkste is dat we lekker onze eigen muziek kunnen spelen… En er zijn altijd fijnproevers die daarvan willen meegenieten.
Biografie Decennium (chronologisch)
DECENNIUM - Melodic Rock
DECENNIUM is ongetwijfeld schatplichtig aan de Amerikaanse West Coast muziek en de Britse Folkrock, belangrijke exponenten van de progressieve muziek in de 70s. Geleidelijk zijn deze invloeden versmolten in een geheel eigen DECENNIUM-sound waarbij soepele melodielijnen en meerstemmige zang kenmerkend zijn.
1971
Decennium wordt in Venlo opgericht. Het repertoire van de band bestaat uit stevige rock, waarin melodie en zang een belangrijke rol spelen.
1974
Een debuut op muziekkrant OOR's Groepenpresentatie leidt meteen tot de uitnodiging een uur lang in het Vara Tv Programma Nederpop zien te spelen. Decennium was toen: Koos Koster, Bass en Vocals, Ger Brands, Drums, Pieter Koster, Guitar, Piano, Vocals Jacq Kessels, Guitar, Vocals, Frits van Uden, Organ, Vocals. Vrij snel hierna tekent de band bij platenmaatschappij Killroy en verschijnt de debuut elpee Songs For The Sad Times. Ondanks deze bliksemstart met veel publiciteit en goede kritieken wordt de elpee geen verkoopsucces.
1975 - 1977
De band toert uitgebreid door Nederland en Duitsland. Een bezinningsperiode volgt. Hammond orgelspeler Frits van Uden stapt samen met Jacq Kessels uit de band. René Kauffman, Rob Bos, Harry Witjes en Karel Koster worden aangetrokken.
1980
De tweede elpee van Decennium, Highway Son, verschijnt in februari. De plaat wordt geproduceerd door Pierre Beckers en Erwin Musper van de band Partner. De band ziet dit als een nieuwe start van in het slop geraakt carrière. De elpee krijgt echter weinig publicitaire aandacht.
1983
René Kauffman verlaat de band. In eigen beheer wordt de elpee Rock & Roll Spending In The Middle uitgebracht. Ook deze elpee wordt geen succes.
1984 - 2002
De groep wordt opgeheven. De gebroeders Koster richten samen met drummer Ger Brands de band Rope Dancer op. Die vervolgens, nadat Ger Brands emigreert naar Spanje, Face To Face gaat heten. Deze laatste wordt in 1989 ontbonden.
2003
Decennium speelt incidenteel weer op de Nederlandse podia. De bezetting bestaat nu uit Pieter Koster (zang/gitaar), Harry Witjes (zang/percussie), Koos Koster (zang/basgitaar), Karel Koster (zang/toetsen), Rob Bos (zang/saxofoon), Niels Koster (zang/gitaar) en Herm Klaassens (drums).
2005
Ger Brands, de eerste drummer en medeoprichter van Decennium, overlijdt op 6 december in zijn woonplaats te Spanje op 56jarig leeftijd.
2009
Een registratie van het concert van Decennium in De Haandert te Tegelen wordt uitgebracht op dvd. De presentatie van Memories Live vindt in augustus plaats tijdens een optreden op de Venlose Parade.
2010
Op 15 april overlijdt saxofonist Rob Bos op 58-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.
2019
Jacq Kessels, overlijdt op 19 december in zijn woonplaats Venlo aan de gevolgen van kanker. Kessels was de leadgitarist in de beginjaren van de band,
Huidige bezetting
Niels Koster gitaar, zang
Pieter Koster gitaar, toetsinstrumenten, zang
Herm Klaassens drums
Harry Witjes percussie, zang
Karel Koster toetsinstrumenten
Koos Koster basgitaar, zang