Wanneer begon het allemaal met Decennium? 

 Decennium is in 1971 op initiatief van Pieter Koster en Ger Brands ontstaan. De band kwam tot stand   uit leden van verschillende bandjes die in de kelders van Ons Huis in Blerick repeteerden.   Samenwerking en uitwisseling was nog heel gewoon. Ons Huis was één van de vele patronaten in   Venlo en omgeving waar live-muziek werd gebracht. Deze patronaten vormden het clubcircuit voor   regionale bands. In die tijd waren er vrijwel alleen top40 coverbandjes, het enige onderscheid was de   muziekvoorkeur - bijv. soul, blues of Rock&Roll. 

 

 Was Decennium  oorspronkelijk een coverband? 

 Decennium speelde geen top40 werk maar een mix van Amerikaanse West Coast Rock en Britse   Folkrock – twee nogal experimentele muziekstromingen - met nummers van Spooky Tooth, Byrds,   Santana, Moby Grape, Fairport Convention, Flying Burrito Bros... in ieder geval  melodisch met veel   gitaarwerk en samenzang. 
 

 Hadden jullie toen ook al eigen nummers? 

 Decennium pionierde steeds meer met eigen composities. Pieter kwam met de ideeën en tijdens de   repetities werd gezamenlijk vorm gegeven aan nieuwe nummers. Zo ontstond na verloop van tijd een   repertoire met vrijwel uitsluitend eigen materiaal. Het ging er al professioneel aan toe. Belangrijk was   om de goede ‘ploeg’ bij elkaar te hebben… naast muzikale smaak en talent moesten ook de karakters   van de muzikanten bij elkaar passen. Dus in het begin vonden er nogal wat wisselingen plaats. 
 

 Had Decennium geen last van dat personeelsverloop? 

 Last is niet het goede woord - eerder profijt (haha). Bezettingswisselingen kwamen bij bands geregeld   voor maar die pakten voor Decennium wel goed uit. Het was een kwestie van netwerken om de juiste   mensen bij de band te krijgen... dat mes sneed trouwens van twee kanten want een overstap naar   Decennium betekende voor veel muzikanten muzikale promotie. 

 Was er wel  interesse in bands met eigen muziek? 

 

 Het ‘langspeelplatenwerk’ werd steeds populairder en Muziekcafés haakten hier op in.

 Jongerencentra - al dan niet gesubsidieerd - schoten als paddestoelen uit de grond. Er werd veel   progressieve muziek gedraaid en gespeeld. Mafcentrum, Total Loss, OOC, Merlin, ZOPO, Bonaparte,   Walhalla - om er maar enkele te noemen - waren een begrip in Noord-Limburg. Bijna elk dorp had wel   een tot jongerencentrum omgetoverd kippenhok en in het weekeinde speelde altijd wel een bekende   band in grotere zalen zoals VIOS in Beringe, ‘t Centrum in Velden, Apollo in Helden, De Prins in   Venlo... de belangstelling voor progressieve bands was groot in Limburg en vooral in Venlo met   plaatselijke bands als Trip, Obsession, Static, Pat Cool, Whale… ook Decennium kon hiervan   profiteren. 
 

 Hoe kwam Decennium landelijk in het nieuws? 

 Tja... een bedrijf dat geluidsboxen en versterkers fabriceerde had ergens in Brabant een   opnamestudio om zijn producten door muzikanten te laten testen. We hebben een paar demo’s   opgenomen en die kwamen op de een of andere manier terecht bij de organisatie van de Nationale   Groepenpresentatie - de voorloper van de Grote Prijs van Nederland - van Muziekkrant OOR in   Paradiso. Decennium werd ook uitgekozen en met dat optreden speelden we Paradiso plat... Enkele   producenten van VARA’s Nederpopzien waren er ook... in die tijd een populair programma dat Tv-   specials uitzond met muziek en interviews van bekende Nederlandse groepen: Focus, Kayak, The   Nits, Solution, Cuby & the Blizzards, Bintangs (met o.a. Herm Klaassens – Nico Taihuttu), Alquin (met   o.a. Dick Franssen), Brainbox, Massada.… Die mensen van de VARA waren erg enthousiast en   kwamen na afloop van het optreden naar onze kleedruimte een babbeltje maken. Het gevolg was dat   Decennium een uur Nederpopzien kreeg en dat betekende meteen ook landelijke bekendheid. 
 

 En beviel die roem? 

 Wij hebben nooit roem nagestreefd... wij wilden gewoon onze eigen muziek spelen en in dat opzicht   was VARA’s Nederpopzien leuk meegenomen. Hiermee hadden we erkenning verworven in het   popcircuit. Die naamsbekendheid maakte alles een stuk makkelijker. Journalisten kwamen langs voor   interviews en we waren geregeld live te gast in RTV-programma’s. Bij muziekkrant OOR werkte een   Limburgse journalist - Geert Hendrickx - die Decennium op de voet volgde en in Hilversum zorgden   radio-DJ’s als Hubert van Hoof, Theo Stokkink, Willem van Beusekom en Hugo van Gelderen bijna   dagelijks voor de nodige ‘airplay’. Dat waren niet zo’n kipzonderkop-wauwelaars. Ze draaiden de   muziek van hún keuze en voorzagen de luisteraars tussendoor van zinnige informatie. 
 

 Decennium heeft nooit singles uitgebracht... 

 En dan playbacken in Toppop zeker met glitterpakjes en ingestudeerde danspasjes.… Nee, het   amusementswereldje was aan Decennium niet besteed….  Ondanks lovende woorden van producers   was onze muziek in die pré-punk-periode niet interessant voor de commerciële markt. Zakelijk en   promotioneel gezien waren wij ook wel een eigenzinnig stelletje ongeregeld dus het doen van   muzikale concessies was al helemáál niet aan de orde. 
 

 Maar keken jullie dan niet naar de toekomst? 

 De toekomst…. dat was het volgende optreden. We leefden gewoon bij de dag, toerden door heel   Nederland - met uitstapjes naar de Oosterburen – sliepen de ene keer in een mooi hotel, dan weer in   het kraakpand van een studerende kennis of in het flatje van een manager. In het alternatieve circuit   waren veel popgroepen die zo het hoofd boven water hielden. 
 

 Waarom zijn jullie er een tijd mee gestopt? 

 Nou ja.… al met al waren we zo’n vijftien jaar intensief met Decennium bezig. Met zo’n hecht team kun   je het samen lang volhouden al was het natuurlijk niet altijd halleluja. Maar we leven niet in de USA   waar rockbands zich tot in lengte van jaren financieel kunnen bedruipen met rondtoeren. Op een   bepaald moment beseften we dat de tijd van ‘ieder voor zich’ was aangebroken. Decennium was   jarenlang met alles een factor waarmee rekening werd gehouden … gezin of werk of wat dan ook....   Nu moesten we als het ware leren om op eigen benen te staan. 

 

 Na jaren pakten jullie de draad weer op... 

 Laat ik voorop stellen dat van de huidige bezetting iedereen al die tijd actief is gebleven in de muziek,   bij Static, Midnight Blue, Kaskenade, Paddy’s Heavy Circus, Blaauw, Dimitri van Toren, Midlife Cruise   en daarnaast veel session- en studiowerk. Wat dat betreft hebben we ons altijd wel thuisgevoeld op   het podium. 

 

 Zijn er nog toekomstplannen met Decennium? 

 Die zijn er niet - dat is ten opzichte van vroeger niet veranderd... we waren nooit een carrièreband en   weten dat niet iedereen op Decennium zit te wachten... Het belangrijkste is dat we lekker onze eigen   muziek kunnen spelen… En er zijn altijd fijnproevers die daarvan willen meegenieten.

 

 

 Biografie Decennium (chronologisch) 

 

 DECENNIUM - Melodic Rock 

 

 DECENNIUM is ongetwijfeld schatplichtig aan de Amerikaanse West Coast muziek en de Britse   Folkrock, belangrijke exponenten van de progressieve muziek in de 70s. Geleidelijk zijn deze   invloeden versmolten in een geheel eigen DECENNIUM-sound waarbij soepele melodielijnen en   meerstemmige zang kenmerkend zijn.

 

 1971 

 Decennium wordt in Venlo opgericht. Het repertoire van de band bestaat uit stevige rock, waarin   melodie en zang een belangrijke rol spelen. 

 1974 

 Een debuut op muziekkrant OOR's Groepenpresentatie leidt meteen tot de uitnodiging een uur lang in   het Vara Tv Programma Nederpop zien te spelen. Decennium was toen: Koos Koster, Bass en Vocals,   Ger Brands, Drums, Pieter Koster, Guitar, Piano, Vocals Jacq Kessels, Guitar, Vocals, Frits van Uden,   Organ, Vocals. Vrij snel hierna tekent de band bij platenmaatschappij Killroy en verschijnt de debuut   elpee Songs For The Sad Times. Ondanks deze bliksemstart met veel publiciteit en goede kritieken   wordt de elpee geen verkoopsucces. 

 1975 - 1977 

 De band toert uitgebreid door Nederland en Duitsland. Een bezinningsperiode volgt. Hammond   orgelspeler Frits van Uden stapt samen met Jacq Kessels uit de band. René Kauffman, Rob Bos,   Harry Witjes en Karel Koster worden aangetrokken. 

 1980 

 De tweede elpee van Decennium, Highway Son, verschijnt in februari. De plaat wordt geproduceerd   door Pierre Beckers en Erwin Musper van de band Partner. De band ziet dit als een nieuwe start van   in het slop geraakt carrière. De elpee krijgt echter weinig publicitaire aandacht. 

 1983 

 René Kauffman verlaat de band. In eigen beheer wordt de elpee Rock & Roll Spending In The Middle   uitgebracht. Ook deze elpee wordt geen succes. 

 1984 - 2002 

 De groep wordt opgeheven. De gebroeders Koster richten samen met drummer Ger Brands de band   Rope Dancer op. Die vervolgens, nadat Ger Brands emigreert naar Spanje, Face To Face gaat heten.   Deze laatste wordt in 1989 ontbonden. 

 2003 

 Decennium speelt incidenteel weer op de Nederlandse podia. De bezetting bestaat nu uit Pieter   Koster (zang/gitaar), Harry Witjes (zang/percussie), Koos Koster (zang/basgitaar), Karel Koster (zang/toetsen), Rob Bos (zang/saxofoon), Niels Koster (zang/gitaar) en Herm Klaassens (drums). 

 2005 

 Ger Brands, de eerste drummer en medeoprichter van Decennium, overlijdt op 6 december in zijn   woonplaats te Spanje op 56jarig leeftijd.

 2009

 Een registratie van het concert van Decennium in De Haandert te Tegelen wordt uitgebracht op dvd.   De presentatie van Memories Live vindt in augustus plaats tijdens een optreden op de Venlose   Parade. 

 2010 

 Op 15 april overlijdt saxofonist Rob Bos op 58-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. 

 2019 

 Jacq Kessels, overlijdt op 19 december in zijn woonplaats Venlo aan de gevolgen van kanker. Kessels   was de leadgitarist in de beginjaren van de band, 

 Huidige bezetting 

 Niels Koster   gitaar, zang 

 Pieter Koster   gitaar, toetsinstrumenten, zang 

 Herm Klaassens   drums 

 Harry Witjes   percussie, zang 

 Karel Koster   toetsinstrumenten 

 Koos Koster   basgitaar, zang 

 

 

 The Inside Story